My Dear Followers^_^

11 Januari 2011

Assalamualaikum...

Rasanya lum terlambat lg kot nk wish..

So Selamat Tahun Baru..Happy New Year..Xin Nian Hao.Iniya Puthandu Nal! :)

Bila masuk je tahun baru, nak x nak org akan memperkatakan tentang azam. Bagi sy sama ada nk berazam baru atau tidak atau ianya tercapai atau tidak tu terpulang pd individu. Nak berazam baru sedangkan yang lama masih belum terlaksana dgn sempurna tu pun terpulang pada masing2. Sebagaimana yg telah kita ketahui or sedia maklum, tahun baru islam MAAL HIJRAh 1432 tlh dtg terlebih dahulu dari tahun baru 2011. Begitu jgk tahun2 sebelum nie. Di tahun2 hadapan insyaAllah kalau dipanjangkan umur dptlah kta menyambutnya lagi, yg pastinya semakin ke depan atau terlebih awal dari tahun masihi. Bilangan jumlah hari kelendar Hijrah kurang daripada kiraan masihi, jadi sebenarnya jika diikutkan kiraan tahun hijrah, umur kita lebih muda dari apa yg kita kira selama ini, yang kita ikut kira tahun masihi. Tetapi jgn lupa, ucapan selamat (semoga) panjang umur, tak kiralah semasa ketibaan tahun baru atau semasa menyambut hari lahir kita sebenarnya boleh menjadi doa.(agar diselamatkan umur anda yang semakn pendek) atau senang ckp diberi lebih masa utk beribadah dn brtaubat pdNya:). Realitinya ia suatu peringatan usia kita semakin lanjut,kita semakin tua dan penghujung nyawa semakin dekat.bukan?

Berbalik pada azam tadi, sy nk sentuh beberapa perkataan yang bunyinya hampir2 dgn azam bila cerita tentang azam setiap 365 hari muncul. Mula2 Adam. Sememangnya nabi Adam ialah insan pertama yang dicipta di muka bumi ini. Kira yang permulaan la. Azam pulak memg muncul di permulaan tahun baru. Setiap yang mula pasti akan berakhir.

Keduanya alam. Bila muncul tahun baru akan muncullah azam (baru). Yang patut kita sedari dan renung2kan ialah tentang alam ini yang sebenranya dah semakin "dirgahayu" (lanjut usia) kerana peredaran zaman itu sendiri. Bgaimana pula dgn amalan kita? dh cukup ke?

Ketiga, apam. La..ape kena mengenanya dgn apam plak nih cik nur atiqah ui..huhuhu.. Ye! ada azam yg sebijik sifatnya cam kuih apam. Apamkn ada yang naik dan ada yang kurang naik. Maksudnya ada azam yang menjadi dan ada yang tak menjadi mcm org buat kuih. So kalau dh berazam tu make surelah pe yg diazamkan tu menjadi mcm kuih apam yg naik k? Bg cantik and complete. Strive for the best.

Lastly, ialah ayam. Ayam pulak dah.. Tp betulla kn. Ada azam yang dibuat tak ubah cam peribahasa, hangat-hangat tahi ayam. Mula2 berkobar,bersemangat. Tak lama lepas tu jadi suam dan sejuk terus.Harap kita semua bukan kategori dlm nominess-nominess atau 'namalist-namalist' tersebut.

Hope kita semua sentiasa tabah mengharungi hari demi hari dimulakan dgn semangat baru.Don't worry,all about anything that take place. It has been planned by Allah. It just that we don't know about it. Kita hanya mampu berusaha. jadi or x tu x kesahla kan.Tu urusan Allah. Yang penting berusaha. Make effort. The reason why Allah tries actually to see if we qualified for His JANNAH. Just like when we have to see if we have to sit for an antrance examination before entrolling into a prestigious institution. If we past the test and make the cut, we are in. Otherwise, there is no place for us there. It is very fair, don't you think?

So, Good Luck!



Wassalam..

2 ulasan:

izzysabki berkata...

ada tak kaitan asam dengan azam baru? ada kot,kaitannya ialah kita kalau nak berazam, berazam la macam kegunaan serbuk asam untuk menyedapkan buah. kalau terlebih, masam sangat, kalau kurang pulak xrasa la asam. jadi berpada2 la dlm berazam.ikut kemampuan dan masa.kn sebaik2 perkara ialah sederhana.wallahua'lam:D

ieqa berkata...

btul2..bersederhanalh dlm semua perkara.Perkongsian yg baik..syukran..=)

11 Januari 2011

Assalamualaikum...

Rasanya lum terlambat lg kot nk wish..

So Selamat Tahun Baru..Happy New Year..Xin Nian Hao.Iniya Puthandu Nal! :)

Bila masuk je tahun baru, nak x nak org akan memperkatakan tentang azam. Bagi sy sama ada nk berazam baru atau tidak atau ianya tercapai atau tidak tu terpulang pd individu. Nak berazam baru sedangkan yang lama masih belum terlaksana dgn sempurna tu pun terpulang pada masing2. Sebagaimana yg telah kita ketahui or sedia maklum, tahun baru islam MAAL HIJRAh 1432 tlh dtg terlebih dahulu dari tahun baru 2011. Begitu jgk tahun2 sebelum nie. Di tahun2 hadapan insyaAllah kalau dipanjangkan umur dptlah kta menyambutnya lagi, yg pastinya semakin ke depan atau terlebih awal dari tahun masihi. Bilangan jumlah hari kelendar Hijrah kurang daripada kiraan masihi, jadi sebenarnya jika diikutkan kiraan tahun hijrah, umur kita lebih muda dari apa yg kita kira selama ini, yang kita ikut kira tahun masihi. Tetapi jgn lupa, ucapan selamat (semoga) panjang umur, tak kiralah semasa ketibaan tahun baru atau semasa menyambut hari lahir kita sebenarnya boleh menjadi doa.(agar diselamatkan umur anda yang semakn pendek) atau senang ckp diberi lebih masa utk beribadah dn brtaubat pdNya:). Realitinya ia suatu peringatan usia kita semakin lanjut,kita semakin tua dan penghujung nyawa semakin dekat.bukan?

Berbalik pada azam tadi, sy nk sentuh beberapa perkataan yang bunyinya hampir2 dgn azam bila cerita tentang azam setiap 365 hari muncul. Mula2 Adam. Sememangnya nabi Adam ialah insan pertama yang dicipta di muka bumi ini. Kira yang permulaan la. Azam pulak memg muncul di permulaan tahun baru. Setiap yang mula pasti akan berakhir.

Keduanya alam. Bila muncul tahun baru akan muncullah azam (baru). Yang patut kita sedari dan renung2kan ialah tentang alam ini yang sebenranya dah semakin "dirgahayu" (lanjut usia) kerana peredaran zaman itu sendiri. Bgaimana pula dgn amalan kita? dh cukup ke?

Ketiga, apam. La..ape kena mengenanya dgn apam plak nih cik nur atiqah ui..huhuhu.. Ye! ada azam yg sebijik sifatnya cam kuih apam. Apamkn ada yang naik dan ada yang kurang naik. Maksudnya ada azam yang menjadi dan ada yang tak menjadi mcm org buat kuih. So kalau dh berazam tu make surelah pe yg diazamkan tu menjadi mcm kuih apam yg naik k? Bg cantik and complete. Strive for the best.

Lastly, ialah ayam. Ayam pulak dah.. Tp betulla kn. Ada azam yang dibuat tak ubah cam peribahasa, hangat-hangat tahi ayam. Mula2 berkobar,bersemangat. Tak lama lepas tu jadi suam dan sejuk terus.Harap kita semua bukan kategori dlm nominess-nominess atau 'namalist-namalist' tersebut.

Hope kita semua sentiasa tabah mengharungi hari demi hari dimulakan dgn semangat baru.Don't worry,all about anything that take place. It has been planned by Allah. It just that we don't know about it. Kita hanya mampu berusaha. jadi or x tu x kesahla kan.Tu urusan Allah. Yang penting berusaha. Make effort. The reason why Allah tries actually to see if we qualified for His JANNAH. Just like when we have to see if we have to sit for an antrance examination before entrolling into a prestigious institution. If we past the test and make the cut, we are in. Otherwise, there is no place for us there. It is very fair, don't you think?

So, Good Luck!



Wassalam..

2 ulasan:

izzysabki berkata...

ada tak kaitan asam dengan azam baru? ada kot,kaitannya ialah kita kalau nak berazam, berazam la macam kegunaan serbuk asam untuk menyedapkan buah. kalau terlebih, masam sangat, kalau kurang pulak xrasa la asam. jadi berpada2 la dlm berazam.ikut kemampuan dan masa.kn sebaik2 perkara ialah sederhana.wallahua'lam:D

ieqa berkata...

btul2..bersederhanalh dlm semua perkara.Perkongsian yg baik..syukran..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...